Spor Günlüğü

Spor Gündemi İle İlgili Haberler, Yorumlar

Eskrimde İlginç Gelişmeler

Posted by sporgunlugu 31 Mayıs 2007

Aşağıda eskrim haberleşme grubuna gönderdiğim mesaj bulunmaktadır. Metnin yeteri kadar açık olduğunu düşündüğüm için ayrıca açıklama yapmaya gerek görmüyorum.

“Merhaba.

Bu hafta çok renkli geçiyor. Önce TEGEV‘in Romen antrenörünün TEGEV‘den ayrılışı ile ilgili atılan iddia, ardından MHK uyesi Özcan Öztuna‘nın görevden alınması gündeme bomba gibi düştü. Daha doğrusu, ben öyle zannediyorum. Bu gelişmeler insanların ne kadar umurundadır bilemem.

TEGEV‘den başlayalım. TEGEV‘in sitesinde, Romen antrenör Constantin Manta‘nın ailevi sebeplerle ülkesine döndüğü duyuruldu. Kibar bir dille kaleme alınan yazı adeta Manta‘ya vefa örneğiydi. Bu duyurunun yayınlanmasından birkaç gün sonra bu grubun bir üyesi, Manta‘nın TEGEV‘i bırakmasının maddi sebeplere dayandığını ileri sürdü. TEGEV Başkanı Cengiz Aydın, bu iddianın doğru olmadığını açıkladı ve TEGEV sitesindeki açıklamayı paylaştı.

TEGEV‘in sitesine baktım ve yönetim kurulunun açıklamasında “Manta’nın istifa mektubu” olarak yansıtılan belgeyi okudum. Bu belge bir istifa mektubu değil. Söz konusu belge, “ibraname” olarak bilinen ve işçinin işvereninden hiçbir alacağı olmadığına dair “menfi borç ikrarında” bulunduğu bir vesikadır. Kimse istifa mektubunda “kulübümden alacağım yoktur. Maaşlarım ödenmiştir. Sağ olsunlar, yıllık izinlerimi de bir güzel kullandım” demez. Yetkililere gerekenin yapılması konusunda da ricada bulunmaz. Ve asil ilginç olan, gidip de mektubun altına SSK numarasını yazmaz.

Dediğim gibi, bu bir istifa mektubu değil. Ayrıca, söz konusu belge sadece bir fotokopi. İmzanın ona ait olup olmadığını bilmiyoruz.

Ben bu mektubu hukukçu gözüyle değerlendiriyorum. Hayatın olağan akışı karşısında, bu metnin bir istifa dilekçesi olarak nitelenedirilmesi kanımca imkansızdır.

Manta‘nın ayrılık sebebini bilmiyorum. Metinde belirtildiği gibi sadece ailevi sebepler olabilir. Ya da bir başkasının iddia ettiği gibi, maddi sebepler rol oynayabilir. Mantayetti artik” deyip gitmiş olabilir. Bu olayın gerçek yüzü bir şekilde ortaya çıkacaktır. Şimdilik kimliğini saklamayı uygun gören arkadaşımız belki yeni iddialar ortaya atacak; geçen gün paylaştığı iddiasını destekleyen gerekçeler ileri sürecektir. Gönül isterdi ki, Manta‘nın ağzından gerçekleri öğrenelim.

İkinci gelişme daha ilginç. Belki haberiniz vardır, MHK üyesi Özcan Öztuna MHK üyeliğinden alındı. TEF Başkanı Müminhan Bilgin, Öztuna‘nın görevine son verdi.

TEF sitesindeki açıklama şöyle: “Türkiye Eskrim Federasyonu Ana Statü 11. madde ve Eskrim Müsabaka ve Hakem Yönetmeliği’nin 8. madde b bendi gereği, Özcan Öztuna’nın Merkez Hakem Kurulu üyeliği sona erdirilmiştir.

Dun akşam TEF‘e bir mesaj gönderdim. TEF sitesinde hiçbir yönetmeliğin bulunmadığını açıkladım ve ilgili mevzuatın siteye konulmasını rica ettim. Ayrıca Öztuna’nin görevden alınma sebebinin açıkça belirtilmesi gerektiğini ifade ettim.

Elbette bu mesaja cevap gelmedi.

Bu azil olayını detaylı inceleyelim. Şimdi birileri çıkıp yine “bilmeden konuşma!” diyeceklerdir. Yumruklarını sıkıp insanlara saldırmayı alışkanlık edinmiş yöneticilerden aksini beklemiyorum. Bağırıp çağırıp, tehditler savurup insanları sindirmeyi ve istediklerini yaptırmayı marifet bilenlere yazmıyorum. Merak eden varsa, okur.

Özcan Öztuna‘nın neden görevden alındığını bilmiyorum elbette. Ama bu görevden almanın hukuka aykırı olduğunu çok rahat iddia edebilirim. Ayrıca bu icraatın federasyonun nasıl yönetildiği konusunda önemli ipuçları verdiğini ileri sürebilirim. “Tek adam” yönetimi oluşmaya başlamıştır. Müminhan Napoleon icraata başlamıştır.

Söz konusu duyuruda hiçbir gerekçe ileri sürülmemiştir. Sadece iki düzenlemenin maddeleri sıralamakla yetinilmiş; hangi makamın Öztuna’yı görevden aldığı açıklanmamıştır.

Açıklamada değinilen iki madde incelendiğinde ise şaşırmamak elde değil.

TEF Ana Statüsü’nün 11’inci maddesinde başkanın görevleri düzenleniyor. Bu olayla ilgili uygulanabileceği iddia edilen görev ancak “yan kurulların kurulmasını ve adaylarını yönetim kuruluna teklif etmek” olabilir. Bu görev ise yan kurul üyelerini görevden alma yetkisini vermemektedir.

27 Mayıs 2000’de 24153 sayili Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Eskrim Müsabaka ve Hakem Yönetmeliği’nin 8’inci maddesinde MHK’nin görev suresi düzenlenmiş; maddenin ikinci fıkrasının b) bendinde ise MHK üyeliğinin federasyon başkanının isteğiyle sona ereceği öngörülmüştür.

Bilgin de Eskrim Müsabaka ve Hakem Yönetmeliği’nin federasyon başkanına verdiği yetkiyi kullanmıştır.

Peki bu yetki hala varlığını sürdürmekte midir? Bence hayır. Federasyon başkanının tek başına bir kurul üyesini görevden alma yetkisi bulunmamaktadır. Ana statü ve söz konusu yönetmelik karşılaştırılarak incelendiğinde, yan kurul üyelerinin ancak yönetim kurulu kararı ile görevden alınabileceği kabul edilmelidir.

Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği 2000 senesinde federasyonlar GSGM’ye bağlı ,tüzel kişiliği olmayan oluşumlardı ve Gençlik ve Spor Genel Müdürü’nün vesayeti altında görev yapmaktaydı. MHK üyeleri, federasyon başkanının teklifi ve Genel Müdürün onayı ile atanıyordu. Federasyon başkanı üyelerin tespitinde tek yetkiliydi. Bu yetkinin doğal yansıması olarak, MHK üyelerini tek başına görevden alabiliyordu.

Bugün ise MHK gibi yan kurullar federasyon başkanının teklifi (Statü md. 11/ b. d) ve yönetim kurulunun onayı (Statü md. 13/f.1 b. i) ile atanmaktadır. Bu yeni düzenlemeyle federasyon başkanı tek söz sahibi olmaktan çıkmıştır. Bu değişiklikle başkanın yetkileri kısıtlanmıştır. Yönetim kurulunun kurul olarak çalışması istenmiştir.

Ana statünün, aynı konuyu ele alan yönetmelikten sonra yürürlüğe girmesi karşısında yönetmeliğin ilgili maddesinin artık uygulama alanı kalmamıştır. Sonraki tarihli düzenleme olan Ana Statü uygulanacaktır.

Çok kısa ve basit şekilde aktarmaya çalıştığım gibi, Bilgin’in tek başına Öztuna’yı görevden alması hukuka aykırıdır. Eminim ki Cuma günü yapılacak yönetim kurulunda bu konu tartışılacaktır. Öztuna’nın yönetim kuruluna itiraz etmesi gerekmektedir.

Bu olayın içyüzü hakkında çeşitli spekülasyonlar yaratılabilir. Bilgin’in daha bir sene geçmeden MHK üyelerinden birini görevden almak için haklı gerekçeleri olmalıdır. Öztuna görevini ihmal mi etmiştir, federasyonu mu eleştirmiştir, federasyon aleyhine uygulamaları mı olmuştur? Federasyona nasıl zarar vermiştir?

Yoksa Öztuna, hukuka aykırı uygulamalara karşı çıktığı için, bazılarının çanına ot tıkadığı için mi ortadan kaldırılmak istenmiştir? Şu anda yönetim kurulunda olan ve herkesin malumu bazı kişilerin kavgacı yapısı bilinmektedir. MHK bunların bazı taleplerini mi reddetmiştir? Öztuna diğer üyeleri mi etkilemiştir? Öztuna, el pençe divan durmayı reddedip emirleri dinlemediği için mi kurban edilmiştir?

Bilgin’in bu uygulamasını camianın nasıl karşılayacağını bilmiyorum. Tahmin edemiyorum. Tahmin etmek de istemiyorum. Genel kurulun ardından laiklik, cumhuriyetçilik sloganları atan insanlar Öztuna’nın arkasında durup tepki gösterecek mi? Yoksa kuyruklarını kıstırıp köşelerinde olan biteni izlemekle mi yetinecekler?

Bu olayda TEGEV’in tepkisi de önem taşıyacak.

Merakla bekliyoruz.

Bir Cevap Yazın

 
